? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "S BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Wednesday, November 16, 2011

Kisah Kelahiran Muhammad Rayyan Esqandar

Dah nak masuk 4 bulan dah usia Rayyan...baru lah mama nak tulis kat blog kan...memang merajuk sakan Rayyan...


Ok, sepanjang mengandungkan Rayyan adalah sangat mudah...masa mula mengandung takdelah teruk sangat morning sicknessnyer...lite2 j lah...asyik nak melepek jer...rasa tak larat...tapi mungkin disebabkan dah kali ketiga...dan dengan kehadiran abang Reezq, mama takleh nak manja2 macam dulu dah...Abang Reezq lak still nak manja2 ngan mama...ye lah, dia tak tahu pape kan...sian Abang Reezq...heheheh


Time mengandungkan Rayyan juga, takde sejarah kena admit kat wad hospital...and takde bleeding2 rasenyer...aku dah tak ingat lak...time abang reezq kena juga admit kat wad due to bleeding lah...masa tu bulan pose...tensi mak tau....huhuhu...tak suka sangat bila kena warded...masa mengandungkan arwah Qaireen dulu lagi lah kerap admit wad...last amik, admit wad terus terberanak....(mama sentiasa rindukan Qaireen)....huhuhu....


Panjang la pulak mukadimahnyer...heheheh...ok, beranakkan rayyan kali ni pun kena induced...so mama tak dapat lagi rasa sakit secara naturally...ini adalah kerana air ketuban telah berkurang...huhhu...masa pergi checkup untuk 37 weeks, doc scan lah perut boyot ni kan...lama dia scan, kejap atas...kejap bawah...kiri kanan....lam hati, eh nape doc ni...lama lah pulak scannyer...biasenyer aku yang tak puas di scan...hahahahah....pastu doc cakap air ketuban kurang ni....pastu aku bocorkanlah satu kisah...heheheh...masa 36 weeks, kitorang satu keluarga pergi Bukit Gambang Water Park tu...tak blh blah, galok aku kan???tengah boyot pun sibuk nak mandi gak....tak sedar diri...lepas siap mandi and nak balik homestay, pergi ke Kuantan Parade...jalan2 dalam tu tetiba aku rasa panas kat bawah tu...pelik gak aku...uish aku terkencing ke???tapi takkanlah sampai tak rasa kan???lepas 2, 3 langkah lagi, kuar lagi...panas lagi....OMG...aku ingatkan my waterbag dah pecah...pastu stop jalan rest kejap sementara papa pergi belek2 CD....suar aku dah basah dah...tapi aku wat rileks...sebab tak sakit...mak aku dah gelabah dah bimbang aku beranak kat kuantan...hahahahah...


Tapi lepas tu dah takde ape dah....ok jer...baby move macam biasa....so aku wat dono j lah kan???amik ko, kan air ketuban dah kurang tu...so doc ckp if at 38weeks, air ketuban tak back to normal aku kena induced lah....maakkkk...rasa nak menangis time tu jugak....mata dah bergenang dah...masa tu papa takde kat dalam bilik doc...dia ngan abang reezq kat luar...huhuhu....amat perit bila memikirkan kena induced...so balik rumah dalam keadaan berkecamuk...huhuhu....and redha....


Doc suh datang balik on 25 Julai....hari Isnin...so Ahad tu aku pergi kerja lagi...ye lah nak menyampaikan amanat terakhir...nak jumpa kawan2 mintak maaf...sempat aku mintak maaf ngan ex-bos aku (oh yer...bos aku dulu dah naik pangkat jadi pengarah...so aku dapat bos baru)...tapi aku kerja half day jer sebab pagi tu dah ada show...kuar darah, MIL suh g klinik cepat2...so prepared lebih kurang pergilah menyerah diri kat doc....sampai klinik register bilik salin baju sume...bermula lah upacara...main cek2 jalan sume...sume ibu2 yang nak melahirkan tak suka adegan ini kan?jalan tak buka pun lagi...so masuk ubat tru lengan...(ayat saintifik aku dah lupa)...hahhaha...mula2 sikit jer dos ubat yang dia letak...dah habis sebotol air, langsung tak effect kat aku...hahhaha...botol ke dua dia upkan lagi dos ubat...haaa...masa tu dah mula rasa senak2...kaki dah mula sejuk...kaki aku mula lah nak tendang hujung katil...heheheheh....


And my waterbeg finally pecah...heheheh...semulajadi ni tau...bukan doc yang pecahkan...heheheh...masa tu maghrib...aku baca surah Yassin..mintak dipermudahkan segala...sambil baca yassin sambil berdecit tahan sakit..masa tu tetiba perasaan jadi shahdu...terbayangkan adakah ini yassin terakhir yang aku bca....emo kan???Heheheh....lepas habis baca yassin, tetiba rasa baby kick kat dalam and bunyi pop...aku memang terperanjat masa tu...hehehehehe....lepas tu rasa air kuar banyak...punya panik aku n laki aku, leh pulak, kuar bilik dengan drip kat tangan pergi cari nurse just untuk bagitau my waterbeg dah pecah...masa tu tak terpikir, suh j lah laki aku sorang yang pergi beritahu...hahaha...macam tak pernah beranak lak...aku ambik bilik yang sama masa beranakkan Reezq dulu...


Bila dah pecah ketuban ni...sakit pun bertubi2 lah datang....mula2 aku leh handle lagi...ingat orang pesan and dari bacaan, bila sakit tarik nafas dalam2....so lepas tu cek jalan balik...wow cepatnyer...dah 6cm....masa tu terus rasa semangat....dah mula tak leh baring atas katil...pusing keliling lam bilik...bila contraction datang terbongkok-bongkok aku tahan sakit...aku nih sebenarnya if orang tak tunjuk perasaan kasihan kat aku...aku leh jer tahan sorang2...nih mak aku datang siap cakap kesiannyer...sakit tu...sambil usap2 belakang aku....aku tengok mak aku dah bergenang air mata....dah aku???teruslah meleleh kat situ gak sambik teresak2...aku nangis bkn sebab sakit...aku nangis sebab tengok mak aku nangis...hahahhah....tapi aku tahu...mak aku nangis sebab tak tahan tengok aku tanggung sakit....


lepas tu sakit yang amat sangat....nurse suh aku masuk labour room jer....so bila kat labour room sah-sah lah kena baring kan...hahahah...lagi seksa aku rasa...doc kate kena tunggu 10cm jugak...dalam hati 8cm tak blh ke doc...saya dah anak kedua nih...hahahaha....nak menunggu ke 10cm tu sangatlah seksa....kali ni aku rasa sakitnya lebih dari beranakkan Reezq dulu....rayyan belum keluar aku dah nekad aku nak tutup kilang lama skit lepas nih...hahhahah...doc bila tengok aku dah macam orang gila agaknyer, dia nak inject bagi kurangkan sakit...aku nak jer...sebab tak tahan sangat dah rasanya...laki aku duk gosok2 belakang aku pun aku rasa dah takde kesan dah...hehehehe....dan2 nurse nak prepare jarum doc tu cakap cek jalan lah dulu, mana tahu dah bertambah...cek jalan pulak, dah 7cm pulak terus doc cancel....aku mula lah bebel...bila lagi saya nak beranak ni doc...aku rasa mesti doc tu menyampah ngan aku...macam aku sorang yang beranak...hahahah....


masa 9cm aku rasa tak tahan sangat dah...aku teran jugak....nurse marah pun aku wat bodoh jer...nurse suh aku mengiring...supaya cepat lagi buka jalan....aku tak kira, aku terlentang jugak siap angkat kaki sendiri....laki aku kelam kabut suh aku mengiring...dorang rase ke ape aku rasa???aku memang rasa nak meneran sangat2 dah....pastu ketua bidan datang cek dia kata ha...teran lah kalau nak teran..yesss...hahahahah....memang sekuat hati lah aku meneran...dalam kepala nak kuarkan si kecik ni jer....adalah dalam 3,4 kali rasanya aku meneran...masa tu sakit pun aku tak hirau dah...and akhirnya kuarlah si kecik Rayyan....lega yang amat...terasa satu kiss hangat kat dahi....diiringi ucapan alhamdulillah....


Panjangnya citer aku ni kan???ye lah...kenangan ni...nanti leh rayyan baca camne perjalanan dia nak melihat dunia...heheheh...

Wahhhhh Gitu.....!!!!!!!!!!!!!

Begitu lama rasanya telah mensunyikan dan mentapakan diri...baru tergedik-gedik nak update katenyer...heheheh..ampun dan maaf sume readers (ader ker???)hahahahha....


Nak bagitau satu nih...i baru just daftar akaun nuffnang....poyo kan???dulu dah pernah cuba buat tapi tak jadi...so teruslah stop kat situ malas nak cuba dah...tadi baca blog fillanie tu...pasal nuffnang...tergerak hati lak nak try daftar sekali lagi...eh..eh...dah dapat lah pulak...mak tak lah idamkan earning yang ribu riban...tapi saje j lah kan???sambil berblog ade lak pekdahnyer...macam menabung kan???satu lagi sebagai satu semangat untuk aku aktif balik berblog...mintak2 lah....


Aku yang jadi malas nak update sebabnyer aku malas nak transfer gambo...sangatlah malas...pic kat dalam kamera dah berkurun tak tertransfer ke pc...sampai lah aki dengan 'baik hatinya' telah terdelete all gambar kat dalam kamera tu...aki memang sweet...hehehehe...


Kelmarin lak adik aku bagitau kamera aku tu cam rosak lens dia....ayooo...baru semangat nak blog dah potong stim lak...takkanlah nak post entry yang hitam putih je...tak syokkk kan???banyak benda dah aku tertinggal nak update kat dalam blog ni...abang aku kawin...kelahiran Rayyan....nanti bila dia besar mesti dia terasa hati kat aku...yelah...pasal abang Reezq jer ader...pasal dia takde...sabar yer Rayyan...nanti mama catch up balik...hehehhe...dah lah sekarang ni pic from my BB sngtlah tak cantik...kelabu semacam...yelah, redholah camera phone ko tu 2mp sajor....mak pasrah...huhuhu...


kata mama :- harap2 lepas ni dapat suntikan untuk aktif kembali...doakan saye yer...hehehhe

Sunday, October 16, 2011

Imam Muda Reezq...

Nak bagi dia diam senang jer....tunggu kt TV, kengkadang tak kena mase, so kita bukak youtube,pasang zikir2, melekatlah dia kat kusi tu....senang kerja kan?

Reezq tak berapa layan kartun2 nih...kalau layan pun takat upin dan ipin jer....smpai tetiba aku dengar gedebuk!!!! Reezq jatuh dr krusi sebab syok sgt tengok indahnya iman kot youtube...reezq2...


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Dengki Betul!!!!

Oh, abg Reezq adelah sgt dengki a.k.a jeles sgt kalau nenek dukung adik rayyan...bila nmpak jer nek pegang adik, terus dia sibuk2 panjat atas nenek sekali siap nangis...blh camtu?ingt nenek dia sorang ker??

Lately Reezq sgt2lah manja ngan nenek...kalo balik chendering, mmg jd bayang2 nenek lah jwbnyer...tiap mlm confirm tido ngn nek...if nek masuk bilik pun leh nangis2 cari nenek...dahtu,bila balik Seberang Takir lak, masuk jer lam umah, tetiba nangis pastu sebut nenek...nenek...nenek...emo mak kau ni tau tak????

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Mamat Hensem.....

Assalamualaikum...

Takde ape, just nk tunjuk bdk tecit cinonet ni dah pandai suke...eh suke ker?senyum ke gelak ke kalo cmtu???heheheh

Suara pun bunyi sekali...gerammmm tau.....

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Friday, October 14, 2011

Bersiaran Dari Chendering......

Assalamualaikum dan Selamat Malam....

Wah...tajuk macam sedang live kat sesuatu majlis je kan???hehheh...boring sebenarnya nih...duk main game...tapi tak lepas2 level tu...asyik ulang mende yang sama jer....mata dah ngantuk...tapi rasa sayang lak nak tido....giler orang macam aku ni pun ader gak yer...sayang nak tido pun ader ker???hahahha....kalau baring ni confirm punyer aku lena...hehheh...

Rayyan dan Reezq dah tido dah....Rayyan sikit punya susah nak tido....nak menetek jer dari petang tadi...oh yer...sebut pasal petang tadi...aku sempat melawat baby kak wahidah...hari ni dah hari yang ke 16 dia berpantang....baby yang kedua...bestnyer dia dapat baby girl...yang sulong baby boy....so dapat sepasang lah....geram ngan baju baby girl nih...hehehhe....bila la time aku lak yer...oh yer, tadi papa esqandars lek jer cakap, takpe, tahun depan mama beranak lagi....huhhh.....tak kuasa lagi mak setakat nih....tak larat okeh...yang dua orang ni pun tak terkejar....pengsan lah wan nak jaga tiga orang lak nanti....kita rileks2 dulu lah yer pa...bagi can kat orang lain lak....mama mau tutup kilang buat sementara waktu...huhuhuh....harap dapat mengerti...hheheheh...

Oh yer...sambung balik pasal baby kak wahidah tadi....oh yer...pic memang aku tak dapat nak ambik dah....dengan rayyan yang buat hal tadi...melalak jer kerja dia....ok, lupakan sementara pasal rayyan yang gedik tuh....nama baby kak wahidah aishah afina...ok, aku teka jer ejaan dia tu...mungkin ejaan dia lebih kreatif kot....heheheh...sori yer kak wahidah...heheeh...tadi rayyan siap berak lagi....dah lah berak, bila siap basuh masuk bilik untuk pakaikan lampin, siap rayyan pancut laks....aduhhh....rayyan ni memang tau....hhuhuhu.....

nasib baik abang reezq behave jer...makan keropok dengan aniq....oh yer...eh banyak betul oh yer aku ni kan...hehheh...fara pun join gak tadi...sori lah fara, tak sempat nak sembang kow2....huhuhu....afeef pun ader tadi...heheheh...so, selamat berpantang lah yer buat kak wahidah...hujung tahun baru masuk ofis balik...ok lah tu...cuti puas2....aku ambik 2 bulan jer sebab aku boring duk kat umah...hehehehhe....dasar ape nak kate aku ni erk???

Papa esqandars baru jer kuar mengukur jalan membilang kereta...aktiviti beliau almost everynite...mak dah malas nak sentap dah...nasib baik umah nek ni ade tenet...nak layan tenet tru BB tak best...kecik mate aku nak bace....tapi kerusi meja pc ni tak syok sangat...senget2 pulak...ni mesti cu mah yang lama sangat duduk ni sampai senget2...hehehhehe.....

air soya dah satu gelas panjang aku teguk....tapi tekak ni rasa haus lagi....memang mama yang breastfeed (bf) mcam ni kan????alhamdulillah aku blh lagi bf rayyan...masih lagi ader rezeki untuk rayyan...syukur sangat2.....tp tu lah...rayyan tak akan tido kalau tak ada aku...dia nak menetek jer baru dia lena...lepas tu barulah blh letak lam buai....mata makin kuyu ni...

Dah lama benar aku tak ambik gambar beria-ria untuk update blog...huhhu.....semangat makin kendur....sebenarnya banyak benda aku nak post kat sini...tapi hilang cenggitu jer....sangat lah blogger yang tak tegar kan????memang tak berseri langsung blog aku sekarang ni....ok, aku akan cuba ceriakan balik...(macam lah ade orang tertunggu-tunggu sangat nak bca blog aku ni kan????)hehhehhe...okeh lah...nak bloghoping jap....daaaa....

Wednesday, October 5, 2011

Kembali......

Assalamualaikum semua....


Wah, setelah sekian lama bercuti panjang, dan setelah almost 2 minggu kembali bekerja, baru lah dapat menjenguk kat blog ni...terlalu banyak rasanyer benda yang nak dikongsikan, tetapi hilang begitu jer dari ingatan...ditambah pula dengan kesibukan sejak bergelar mama kepada 2 orang putera...segalanya menjadi suntuk...perlu pengurusan masa yang sangat cekap...apatah lagi bila dah kembali bekerja ni..


Bukannya tak dapat nak update semasa cuti bersalin, tetapi tahap kemalasan untuk meng'update' dari telefon...lainlah keypad telefonku sebesar keyboard pc ni ha...hehehe...


Kali ni tak nak berceloteh panjang sangat...just untuk memanaskan jari...dan semoga selepas ini lebih mencurah-curah idea untuk meng'update' blog yang dah sejuk beku ni...


Sedikit perkembangan diri ini, Alhamdulillah, diberi kesihatan olehNya...esqandars pun sihat-sihat saja, begitu juga dengan papa kepada esqandars..baik-baik sayang...eh, baik-baik sajer...hehehe...


Sekian dulu yer....jumpa lagi...hehehe...